Spinoza
Zeplin
Aforizma
96
Yaşamak Dediğimiz Şey kitabı sizler için paylaşacağım ikinci aforizmalardan oluşan kitaptır. Yaşamak Dediğimiz Şey incelemesine geçmeden önce J.J.Rousseau’nun Neden Mutsuzdur İnsan? kitabının incelemesini buradan okuyabilirsiniz. Bu kitap sitede incelemesi yapılan ve aforizmalar oluşan ilk kitaptır.
Bir önceki aforizma yazısını okumayanlar için hatırlatmamı tekrar yapayım. Aforizmalar, kişinin duygularını ya da düşüncelerini kısa ve öz biçimde aktardığı sözlerdir. İnsanlar bahsi geçen konu hakkında, duygu ve düşüncelerini yüzlerce belki binlerce kelimeyle karşısındakine anlatabilecekken tek solukta anlatır. Bunun sonucunda aforizmalar meydana gelir.
Bu kitap gibi aforizmalardan oluşan bütün kitaplar hemen bitirebileceğiniz, odaklanmanızı zorlamayacak kitaplardır. Aforizmaların sahibi düşünüre dair daha önce herhangi bir bilgiye sahibi değilseniz bu tarz kitapları okuyarak düşünürlerin hayata bakış açısını öğrenirsiniz. Bunun yanında felsefede bahsi geçen konular hakkındaki yorumlarını, hangi akımları desteklediklerini veya hangi görüşlerin savunucusu olduklarını biraz da olsa görebilirsiniz.
Bu kitapta göze çarpan Spinoza özellikleri genelde şunlar oluyor: Özgürlükçü bir düşünceye sahip ve insanları anlama çabası olan biridir. Spinoza insanların yaptıklarına gülmediğini, onları küçümsemediğini veya onları üzmediğini bunların yerine insanları anlamak için insanüstü çaba harcadığını söylüyor. Anlama çabasını erdemin ilk ve tek prensibi olarak görüyor.
Bilimden felsefeye, siyasetten dinsel çatışmaya kadar her türlü konunun ağır bastı bir dönemde yaşayan Spinoza’nın 17. yüzyıl felsefesinin rasyonalistlerinden biri olduğu yine kitapta anlaşılmaktadır.
Sadece dini kullanarak değil, yaşanılan toplumun duygusal ögelerini, örfünü, adetini, milli değerlerini veya herhangi bir vicdani durumu kullanarak kendi yorumuna ortak aramak, kendi düşüncesi doğrultusunda insanları yönetmek veya vicdanlara hitap ederek insanları sömürmek modadır.
Spinoza’nın yaşadığı 1960’lı yıllardan tutunda günümüze hatta geleceğe kadar bu durum böyle gidecektir. Düşünüldüğü zaman veya tarihe bakıldığı zaman kesinlikle görülecektir ki yukarıda saydığım herhangi bir durum kullanılarak insanlar yönetilmiştir. Dinin kullanılmasını, sosyolojik yapıya veya tarihe etkisini bir iki örnekle tekrar hatırlayalım.
Zamanında kendi halkını “Cennetten Topraklar Satıyoruz” diyerek kandıran, kandırma sonucunda zenginleşen kiliseler ve din adamları vardı. Spinoza’nın düşüncesi olan “kendileri gibi düşünmesini sağlamak amacıyla” değilde insanlar şu yalanı düşünsün biz zengin olalım diye yarattıkları bu durumu Martin Luther “Cehennemi Satın Alarak” sonlandırmıştır.
Biraz daha yakın zamana gelecek olursak Türkiye Cumhuriyeti kurucusu Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk’e ve Kuvayi Milliye kuvvetlerine karşı Kurtuluş Mücadelesi sırasında fetvalar çıkartarak kendi düşüncelerini halka yine dini kullanarak aktarmaya çalışan insanlar eksik olmadı.
Bunlar ve daha bunlar gibi dini veya herhangi bir konuyu kendi çıkarları için, yalan yanlış bir şekilde kullan insanları her zaman bilgili, akıllı ve okumuş insanlar yenecektir.
Bizler, başkasının bize verdiği bilgiyi sorgulamazsak, dini veya herhangi bir konuyu kullanarak bizi kölesi yapmak isteyenlere karşı mücadelemize devam etmezsek güzel insanların zamanında verdiği mücadele elbet bir gün boşa gidecektir.
24 Kasım 1632 yılında dünyaya gelen Spinoza, 17. yüzyılın felsefecileri arasına adını yazdırmıştır.
Daha 23 yaşında iken Cemaat Mahkemesi kararı ile din düşmanı ilan edildi.
ve veya çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dol çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü
veçünkü
çünkü çün çünkü kü
Bu nedenle Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
Ancak Mesela Ek olar
Bu nedenle
ve veya çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dol çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü
veçünkü
çünkü çün çünkü kü
Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
Ancak Mesela Ek ola
ak
ve veya çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dol çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü
veçünkü
çünkü çün çünkü kü
Bu nedenle Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
Ancak Mesela Ek olar
Bu nedenle
ve veya çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dol çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü
veçünkü
çünkü çün çünkü kü
Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
Ancak Mesela Ek ola
ak
ve veya çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dol çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü
veçünkü
çünkü çün çünkü kü
Bu nedenle Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
Ancak Mesela Ek olar
Bu nedenle
ve veya çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dol çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü
veçünkü
çünkü çün çünkü kü
Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
Ancak Mesela Ek ola
ak