Stefan Zweig
Türkiye İş Bankası
Kültür Yayınları
Hikaye
70
Stefan Zweig’in “Rahel Tanrı’yla Hesaplaşıyor” kitabının anlatımına geçmeden önce menkıbe kelimesini açıklamam gerekiyor. Menkıbe, olağanüstü olayları anlatan, bir ideale kavuşmak için örnek teşkil edecek öykülerdir. Genelde uyarı ve tavsiye niteliğindedir.
Öyküleri tek tek incelemeden başka bir kitaba buradan selam yollayalım. Menkıbe denildiği zaman aklımıza Simyacı kitabı gelir. Yayımlandığı yıldan bu yana 42 ülkede çok satılan Simyacı kitabı Paulo Coelho’nun üçüncü ve en meşhur romanıdır. Bilmeyenler için Simyacı kitabı, Endülüslü Çoban Santiago’nun “Kişisel Menkıbesi” uğruna atıldığı macerayı anlatmaktadır.
𝗥𝗮𝗵𝗲𝗹 𝗧𝗮𝗻𝗿𝗶’𝘆𝗹𝗮 𝗛𝗲𝘀𝗮𝗽𝗹𝗮𝘀𝗶𝘆𝗼𝗿
Stefan Zweig 1929’da kaleme aldığı bu öyküde, yoldan çıkan çocukları için af dileyen Rahel üzerinden tüm insanlığa barışı ve merhameti anlatmaktadır.
𝗨𝗰𝘂𝗻𝗰𝘂 𝗚𝘂𝘃𝗲𝗿𝗰𝗶𝗻𝗶𝗻 𝗛𝗶𝗸𝗮𝘆𝗲𝘀𝗶
Nuh Tufan’ından esinlenilen bu hikayede gemiden gönderilen ”Üçüncü Güvercinin” hikayesi Zweig’in bakış açısı ile anlatılır. Bu hikaye 1916’da yani I. Dünya Savaşı sırasında yazılmıştır.
𝗢𝗹𝘂𝗺𝘀𝘂𝘇 𝗞𝗮𝗿𝗱𝗲𝘀𝗶𝗻 𝗚𝗼𝘇𝗹𝗲𝗿𝗶
Stefan Zweig öykünün kahramanı Virata’nın yaşamından bir kesit göstererek vermek istediği mesajları kaliteli bir şekilde yansıtır. Sadece yaptıklarımızdan değil yapmadıklarımızdan da sorumlu olduğumuzun anlatıldığı Ölümsüz Kardeşin Gözleri ise 1922’de yani I. Dünya Savaşı bittikten sonra yazılmıştır.
Bu üç menkıbede görülüyor ki Zweig’in diğer kitaplarında da yer verdiği barış özlemi, savaş karşıtı düşünceler bulunuyor. Bu konularda çektiği kesin çizgi ile kendini tekrarlamadan aynı hisleri ve düşünceleri farklı olaylarla okuyucuya aktarabiliyor. Huzurun, barışın, merhametin insanlık tarihi için en önemli unsurlardan olduğunu tekrar tekrar dile getiriyor.
28 Kasım 1881 tarihinde Viyana’da dünyaya gelen Avusturyalı yazar, küçük yaşlarından beri edebiyat alanında eğitim gördü. 22 Şubat 1942’de Rio de Janeiro’da bulunan evinde, karısı ile intihar eden Zweig için Brezilya Devleti resmi cenaze töreni düzenledi.
ve veya çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dol çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü
veçünkü
çünkü çün çünkü kü
Bu nedenle Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
Ancak Mesela Ek olar
Bu nedenle
ve veya çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dol çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü
veçünkü
çünkü çün çünkü kü
Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
Ancak Mesela Ek ola
ak
ve veya çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dol çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü
veçünkü
çünkü çün çünkü kü
Bu nedenle Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
Ancak Mesela Ek olar
Bu nedenle
ve veya çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dol çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
neden çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü ve ya ve lakin böylece bundan dolayı
çünkü
veçünkü
çünkü çün çünkü kü
Başka bir deyişle Ancak Mesela Ek olarak
Ancak Mesela Ek ola
ak